Sayaç ve Kart Kullanımı

Sayaç İle İlgili Yapılan İşlemler Nelerdir? 

  • Yapılan yıllık periyodik bakım sonucunda abonenin sayacı başka bir sayaçla (20 m3 avans kredili) değiştirilmişse abonenin doğalgaz kullanabilmesi için yetkili servisin verdiği ya da posta kutusuna bıraktığı yeni kartla ve sayaç değişim formuyla beraber sayaç ve kart değişim servisimize gelmesi gerekmektedir.
  • Yapılan periyodik kontroller sonucunda "Görüntü yok, gaz geçişi var". Endeks saymıyor, ekran karışık arızası nedeniyle değiştirilen sayaçlara ait Sanayi Bakanlığı Ölçü ve Ayarlar Şube Müdürlüğü nün şirketimize gönderdiği rapor doğrultusunda ve E.P.D.K Müşteri Hizmetleri yönetmeliğinin 42. maddesine göre vasati işlem yapılır. 
  • Yetkili servis tarafından yapılan periyodik kontrol sonucunda aboneye periyodik kontrol formu bırakılır. Abonenin doğalgaz kullanabilmesi için kartını sayaca takması gerekmektedir. 
  • 10 yılını dolduran mekanik sayaçlar 3516 sayılı Ölçü ve Ayar Kanunu mevzuatına göre kalibrasyon ve damga işlemleri yapılmak üzere değiştirilir. Değişim formu aboneye verilir. Eğer abone evde yoksa posta kutusuna bırakılır. Ayrıca abonenin doğalgaz kullanabilmesi için ilgili uyarı etiketi tesisat vanasına takılır. Bu uyarı etiketinde abonenin doğalgaz kullanabilmesi için öncelikle doğalgaz tesisat vanasını açık pozisyona getirdikten sonra sistemin hava tahliyesini yapması ve ortamı havalandırması gerektiği belirtilmiştir.  
  • 10 yılını dolduran elektronik (ön ödemeli) sayaçlar 3516 sayılı Ölçü ve Ayar Kanunu mevzuatına göre kalibrasyon ve damga işlemleri yapılmak üzere yetkili servis tarafından değiştirilir. Aboneye 50 m3 avans kredili sayaç takılır. Değişen sayaca ait yeni kart ve değişim formu aboneye verilir. Eğer abone evde yoksa posta kutusuna bırakılır. Abonenin doğalgaz kullanabilmesi için yeni kartını sayaca takması gerekir. Eski sayacında bulunan kredi, gaz satış birimlerinden alacağı bir miktar kredi ile birlikte yeni kartına yüklenir. Ayrıca abonenin eski kartını sayaç ve kart değişim servisimize getirmesi gerekmektedir.
 
Sayaç ve Kart Kullanımında Dikkat Edilecek Hususlar Nelerdir? 
  • Kart sayaca takıldıktan sonra ABONE mesajını görmeden çıkarmayınız.
  • Kartı erken çıkarırsanız kredi yükleyemezsiniz.
  • Kullanım esnasında kartı sayaca takılı bırakmayınız.
  • Gaz kartınızın kaybolması veya bozulması durumunda Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş. ne başvurarak yeni kart alabilirsiniz.
  • Sayacınızı doğrudan güneş ışığına maruz bırakmayınız.
  • Sayacınızı darbeye karşı muhafaza altına alınız.
  • Sayacınızı sudan ve aşırı nemden koruyunuz.
  • Sayacın dış yüzeyini; plastik ve türevlerini çözücü maddeler ile temizleyiniz.
  • Gerektiğinde sadece ön camı kuru bir bez ile silebilirsiniz.
  • Bu cihaz bir ölçü aletidir. Lütfen taşıma esnasında gerekli özeni gösteriniz.
  • Sayacınızı kullanım kılavuzunda belirtilen talimatlar haricinde kullanmayınız.
  • Sayacınızda yüklü kredi miktarını, mesaj ve uyarıları belirli aralıklarla kontrol ediniz.
  • Krediniz bitmeden de dilediğiniz kadar kredi satın alıp yükleyebilirsiniz.
  • Sayaç ile ilgili sorunlarınızı SERVİS e bildiriniz.
  • Sayaç normal kullanım sırasında ekranda ne kadar kredi kaldığını gösterir.
  • Sayacın tesisata montajından sonra sizin tek yapacağınız belirli aralıklarla sayacın ekranındaki kalan krediyi kontrol edip, dilediğinizde kart ile kredi yüklemektir.
  • Yüklenmiş kredi bittiğinde sayaç otomatik olarak vanasını kapatır. Gaz kullanımını engeller. Kart ile tekrar kredi yükleyince vanasını açacaktır.
  • Karta yüklenen kredi, ana kredi ve yedek kredi olmak üzere iki çeşittir. Yedek kredi miktarı Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş. tarafından belirlenir. Abonenin birkaç günlük gaz kullanımını karşılayacak kadar olan yedek kredi, sayaçta kredi bittiği veya az olduğu durumda yükleyebilir. Kredi bitince sayaç vanasını kapatır gaz kullanımı engeller. Kart tekrar sayaca takılarak içinde bulunan yedek kredi sayaca yüklenebilir ve gaz kullanımına devam edilir. Satın aldığınız kredi Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş. tarafından karta yüklenirken, önce yedek kredi (yedek kredi kullanılmışsa) artanı da ana kredi olarak karta yüklenir.
  • Yedek kredi uygulamasının amacı, herhangi bir nedenle kredi alamamış abonenin gaz kullanımına birkaç gün daha devam edebilmesini sağlamaktır.
  • Sayaçtan eve gaz gelmiyorsa; sayaçtaki krediniz bitmiştir. Yedek krediye yükleyiniz. O da bitti ise yeni kredi satın alınız. Krediniz varsa gaz vanalarının açık olduğunu kontrol ediniz. Açıksa umumi bir gaz kesintisi olup olmadığını araştırınız.
  • Kartta   kredi   var   ama   sayaca yüklenmiyorsa; kart üzerindeki talimata uygun olarak kartı tekrar takınız. Yedek kredi ancak sayaçtaki kredi sıfırlanınca yüklenebilir.
Sayaçla  ilgili  olarak yukarıdaki müdahalelere rağmen problem devam ederse servisi arayınız.
 
Sayaç Ekranında Çıkabilecek Arıza ve Hata Mesajları Nelerdir?


KONTROL: Sayaçta kredi ve vana kapalı durumda. Vana açmak için abonenin kartı takması bekleniyor.


KREDİ AZ: Sayaçta kalan kredi kritik seviyededir. Abonenin kredi alması bekleniyor.

KREDİ AL: Sayacın kredisi bitmiş ve vana kapalı durumda, yeni kredi yada yedek kredi yüklemek sureti ile vana açılabilir.

CEZA: Sayaca yetkisiz mudehalede bulunulmuş. Sayacın vanası kapalı ve cezalı durumdadır. Yetki kartı ile ceza durumu kaldırılır ve abone kartı ile vana açılır.

SERVİS: Sayacın kapama sisteminde problem vardır. Servis durumu yetki kartı ile kaldırılabilir.

GEÇERSİZ: Sayaca okutulan kart sisteme ait olmadığı anlamına gelir.

PİL AZ: Sayacın pil voltajı birinci kritik seviyeye gelmiştir. Vana açık ve sayaç çalışır durumdadır. Pillerin değiştirilmesi gereklidir. Aynı zamanda sayacın pil seviyesi LCD üzerindeki ikon yardımı ile takip edilebilir.

PİL SON: Sayacın pilleri 2. Kritik seviyeye gelmiştir. Sayaç vanasını kapatmış ve pil değişimini beklemektedir. 1. Seviye ve 2. Seviye yaklaşık olarak 3 aydır.

HATALI: Okunan kart sayaç ait değildir. Kartın hata katsayısı 1 Birim azalır. 4. Denemeden sonra kart bloke edilir.

ABONE: Takılan kartın sayaca ait olduğu ve bilgi transferinin tamamlandığı anlamına gelir.

Y AÇMA: Takılan kartın Yetki Kartı olduğunu ifade eder.

İPTAL: Sayacın idare tarafından devre dışı bırakıldığını gösterir.

AŞIRI YUK: Sayacın maksimum debisinin üstünde (7m3/h) tüketim yapıldığını ifade eder.